• 12 kwietnia 2023
  • 15:59

Ostrzeżenie przed atakiem „na brokera finansowego”

Bank przestrzega, że nie warto otwierać konta u brokera, który nie jest regulowanym brokerem i nie posiada licencji na świadczenie usług finansowych w żadnym kraju. Nielicencjonowani brokerzy nie są nadzorowani przez organy rządowe, dlatego nie są godni zaufania. Lepiej trzymać się z dala od brokera, który jest anonimowy i może zniknąć z Państwa pieniędzmi w dowolnym momencie.
Warto również sprawdzić przed rozpoczęciem inwestowania fora internetowe i komentarze od użytkowników, którzy przedstawiają opinie na temat różnych brokerów, którzy uczestniczą na rynku finansowym. Niestety wielu z nielicencjonowanych brokerów próbuje wyłudzić pieniądze od ludzi, nie wypłaca zainwestowanych pieniędzy, dlatego ostrzegamy przed inwestowaniem za pośrednictwem niezaufanych i nielicencjonowanych platform brokerskich.

Jak działają tacy brokerzy?

Zazwyczaj dzwonią do klientów i namawiają ich do złożenia depozytu. Są w tym naprawdę dobrzy – obiecują nierealne zyski z inwestycji tylko po to, aby skłonić klienta do wpłaty pieniędzy. Jeśli uda im się nakłonić klienta do złożenia pierwszego depozytu, będą potem dzwonić cały czas i prosić o wpłacenie większej ilości pieniędzy. Pseudo ?brokerzy? obiecują  klientom ?mnożenie? zainwestowanych u nich środków. Proponują szybsze rozmnożenie kapitału i żądają zainwestowania dużych kwot na przeprowadzane u nich inwestycje.

Fałszywi brokerzy zatrudniają kilka osób, zazwyczaj obcokrajowców, aby było taniej. Zdobywają oni numery telefonów potencjalnych ofiar, a następnie pracownicy mają za zadanie zadzwonić do jak największej liczby osób. Wyłudzają od nich pieniądze, a następnie znikają bez śladu. Nie można się z nimi skontaktować przez telefon, e-mail lub czat. Często również strona internetowa brokera po pewnym czasie przestaje działać.

Brokerzy regulowani w Unii Europejskiej są zobowiązani do zapewnienia wszystkim klientom ochrony przed ujemnym saldem i utrzymywać ich pieniądze na oddzielnych kontach. Powinni oni również regularnie zgłaszać otwarte i zamknięte transakcje do odpowiednich organów nadzoru finansowego.

Proszę pamiętać, aby zawsze sprawdzać opinie i komentarze o firmie, zanim Państwo  wyślą komuś pieniądze, bez względu na to, jaki to jest broker, giełda kryptowalut czy też jakakolwiek inna firma. Jeśli zostałeś oszukany, zostaw negatywny komentarz na stosownych forach internetowych, aby ostrzec innych użytkowników przed inwestowaniem u niewłaściwego brokera.

Podczas kontaktu korespondencyjnego z ?nielicencjonowanym brokerem?, klikając na podane w formularzach kontaktowych hiperłącze, mogą Państwo udostępnić swoje dane osobowe w tym dane do logowania do swojej bankowości internetowej, dzięki czemu przestępcy będą mogli pozyskać dostęp do Państwa konta bankowego, gdzie oszuści dokładnie zweryfikują wszystkie Państwa dane potrzebne im do przeprowadzenia oszustwa, w tym m.in. stan środków na Państwa koncie, dlatego istnieje duże ryzyko, że pozyskane dane osobowe, mogą zostać wykorzystane do dalszych działań przestępczych.

Przestępcy dbają o realistyczny wygląd swoich stron. Często są one łudząco podobne do oryginału, pod który się podszywają.

Poza przeprowadzeniem niekorzystnych transakcji finansowych klienci nie zachowując żadnych zalecanych przez Bank podstawowych środków bezpieczeństwa, tracą także swoje dane osobowe, co pozwala oszustom uzyskać również dostęp do logowania do bankowości internetowej i/lub do aplikacji mobilnej. W takich sytuacjach dochodzi do fraudu a także do naruszenia danych osobowych klienta. Oszuści po dostaniu się do bankowości internetowej klienta, naruszając poufność oraz integralność danych klienta m.in. poprzez modyfikację ww. limitów pozyskują dostęp do danych klienta dostępnych w bankowości internetowej m.in.: Imiona i nazwisko, Nazwa użytkownika i/lub hasło, dane dotyczące zarobków i/lub posiadanego majątku, NRB, adres zamieszkania lub pobytu, adres e-mail, seria i numer dowodu osobistego, numer telefonu, data urodzenia,  saldo, obroty, historia operacji, dokonane przelewy, zaległości.

W przypadku kiedy nieznana osoba pyta o identyfikator użytkownika, login lub hasło, powołuje się na Bank lub podaje się za jego pracownika, w tym chce uzyskać numer PESEL lub numer dowodu tożsamości, prosimy o kontakt z placówką Banku celem weryfikacji prawidłowości zapytania.

Państwo ze swojej strony mogą również podjąć dodatkowe działania, obok wskazanych wyżej przez Bank, w celu minimalizacji ewentualnego ryzyka:

Prosimy o:

  • zachowanie ostrożności przy podawaniu Państwa danych osobowych, zwłaszcza jeśli ktoś zwraca się do Pana za pośrednictwem internetu czy telefonu,
  • nie klikanie podejrzanych linków i plików do pobrania w wiadomościach. Zawsze należy zbadać wiarygodność danej wiadomości, dzwoniąc do nadawcy, którego dotyczy e-mail.

W przypadku otrzymania e-mail prosimy o:

  • nie odpowiadanie na maile, które wydadzą się podejrzane.
    Warto ignorować prośby o podanie loginu i hasła, swoich danych osobowych lub skanu dowodu osobistego,
  • zachowanie ostrożności w odniesieniu  do wiadomości zawierających prośby o pieniądze ? nawet od najbliższych współpracowników lub znajomych. Proszę pamiętać, że ich konto mogło zostać zhakowane i wykorzystane wbrew ich intencjom. Dotyczy to zwłaszcza sieci społecznościowych.

Podjęcie powyższych działań powinno pomóc w zabezpieczeniu danych osobowych przed ich niewłaściwym wykorzystaniem.

    Lokalizacja